torsdag 7. februar 2008

Sjal av plategarn


Bare for å vise at jeg også lager annet enn luer for tiden, så tenkte jeg at jeg måtte vise frem et sjal jeg strikker på.

For et par år siden så fikk jeg 6 nøster av et snodig garn fra en venninne. Hun hadde kjøpt det på en reise. Husker ikke eksakt hvor det var, men er ganske sikker på at det var et Østblokk land (kaller man det fortsatt for det eller...?)

Jeg skjønte virkelig ikke hva jeg skulle bruke dette garnet til. Det var veldig tynt, pluss at det ikke var spunnet. Jeg var sikker på at tråden vill slites så fort jeg prøvde å nøste den ut. Så da ble det liggende på vent. Helt til jeg leste på Hobbyboden om en garntype som de kalte plategarn. Da skjønte jeg hva for slags garn jeg hadde fått:-)

Jeg forstod det slik at det kunne by på litt problemer å strikke med garnet ettersom det var så tynt. Men forslaget der var enten å strikke med dobbeltråd av plategarn eller strikke det sammen med et annet type garn.

Forslag til hva som kunne lages var blant annet sjal.

Jeg tenkte derfor at jeg skulle prøve meg på å lage et sjal. Jeg valgte å strikke med dobbelt plategarn. Noe som har, bank i bordet, gått veldig bra. Garnnøstet er farget med forskjellige farger som flyter over i hverandre. Syns det blir skikkelig fint jeg.

På bildet ser lillafargen veldig lilla ut. Den er ikke så skarp i virkeligheten. Men sånn blir det når man bruker blitz...

Jeg har fortsatt en del igjen. Dette blir nok et arbeid jeg kommer til å jobbe med innimellom andre ting.

Jeg har også, så vidt der er, begynt på en ny brun vest/topp. Den må jeg ha klar til sommeren. Så jeg har ganske god tid på meg:-)

Ingen kommentarer: